ASCOM na APRS 144.800MHz

Przeróbka bez potrzeby użycia pamięci PROM



Przeróbka - przestrojenie umożliwia użycie tego modelu do celów APRS na kanale 144.800.
Potrzebne elementy to drut srebrzony ok 0.8mm lub miedziany wyciągnięty np. z przewodu UTP oraz 2 tranzystory "digitalne" (z wbudowanymi rezystorami).

Tak wygląda "proteza" pamięci po instalacji:


Niezbędne połączenia - schemat :


Nastawy kanałów są zapisane w 2 pamięciach ośmiobitowych. Jeśli potrzebny jest tylko jeden kanał można go zaprogramować (TX i RX) ustawiając stany logiczne zworkami z drutu.
Zestaw nastaw dla TX i RX jest różny - i jest załączany dwoma tranzystorami które są polaryzowane
z napięcia dodatniego występującego przy RX i TX

Ja wykorzystałem tranzystory SMD DTC114 markowane jako 24 :


Po "odrutowaniu" podstawek pamięci i podłączeniu tranzystorów należy dostroić generatory VCO nadajnika i odbiornika. W Ascomie który przerabiałem należało w cewkach generatorów
wymienić mosiężne rdzenie na ferrytowe. Napięcie strojące VCO TX i RX można mierzyć w zaznaczonych punktach Vt-TX Vt-RX. Pozycję rdzenia należy tak dobrać aby napięcie strojące wynosiło ok 4V przy nadawaniu i odbiorze.


Po dostrojeniu syntezera należy jeszcze dostroić obwody wejściowe odbiornika. Stroimy je na maksimum sygnału 455kHz na nóżce nr. 14 TBA120 (na płytce p.cz.).

A jak ktoś nie wie o co chodzi zawsze może napisać do mnie:

pisz śmiało


Strona główna